Riktig trening for drevne syklister

Er du en av de mange som følger Tour de France? Da har du kanskje lurt på hvordan de store stjernene klarer å holde så stødig kurs i bratte bakker som de gjør. Hvordan klarer Thor Hushovd stikke av med den grønne eller den gule trøya flere ganger?

Mange har kjennskap til skistjernene som trener med rulleski og løping i varmere klima, men hvordan trener syklistene? Hvordan ser treningshverdagen til syklisten ut? Tidligere trente ikke sykkelrytterne styrketrening, ettersom de trodde de ville gå opp i vekt. For 6–7 år siden viste forskning ved NTNU at dette ikke stemmer. Riktig styrketrening gjør syklistene derimot sterkere og mer utholdende.Spinning

Alle sesonger

Per i dag benytter de profesjonelle utøverne seg av alle sesonger. På vinteren finner du mange som trener styrke og utholdenhet innendørs. De bruker de lave temperaturene utendørs som et påskudd for å trene innendørs, der de kan fokusere på å bli sterkere. Når kulda biter ute, er det bra motivasjon til å samle tankene og trene kjernemuskulatur, koordinasjon og balanse. Det de trener mest på, er det de blir best på, men det er viktig at man ikke overbelaster kroppen også. Ifølge treningseksperter bør en syklist trene styrke tre ganger i uka utenom sesongen, og det bør gå 1–1,5 dager mellom hver økt. Når snøen har smeltet utendørs, stopper ikke styrketreningen. Ifølge forskning forsvinner effekten av styrketrening etter 6 uker, noe som betyr at de beste syklistene må fortsette med styrketreningsprogrammet 2–3 dager i uka i selve sykkelsesongen.

I 2012 kom vintersykkelen «Fatbike» på markedet. Den gjør det mulig for drevne syklister å sykle mens snøen fortsatt ligger utenfor vinduet. Jo mer innsats på for å finne gode treningsmetoder innen idretten, desto mer forskning, noe «Fatbike» er et resultat av. Hvordan framtidens treningsplan ser ut, gjenstår derfor å se.