Din hvilepuls – din helse

AktivitetsmålerNår du trener ofte og hardt, er det viktig å holde et øye med hvilepulsen. En høy puls over lengre tid kan være skadelig og ha motsatt virkning på kroppen enn vi først hadde planlagt. For maksimalt utbytte av treningsøkten er det derfor viktig å måle puls (antall hjerteslag i minuttet). Ved å måle pulsen på morgenen vet vi om vi trenger å restituere kroppen mer eller ikke. Er hvilepulsen høy nok, bør du hvile kroppen litt lengre.

85 slag i minuttet er et tegn på at man er i risikogruppen for hjertesykdommer. Trenger du hjelp for å måle, finnes det flere muligheter. Du kan måle med en av de mange applikasjonene, for eksempel «Instant Heart Rate». Den lagrer hver måling, slik at du kan holde et øye med din pulshistorikk. Har du ikke smarttelefon, kan du sette deg rolig ned i 10 minutter og måle på den gamle måten. Finn pulsen på halsen eller armen og sett stoppeklokka på 1 minutt. Gjennomsnittlig hvilepuls for menn og kvinner er ulik. Menns hjerteslag ligger på 69 slag i minuttet, mens kvinners hjerte banker 5 slag mer.

  • Jo bedre kondisjon vi har, desto lavere puls. Noen er født med høy puls, så det er viktig å sjekke pulshistorikken ofte for å se etter endringer. Bruker du medikamenter av noe slag, kan også de påvirke pulsen.
  • Aktive idrettsutøvere innen for eksempel sykling og langrenn har langt lavere puls. Ifølge Javaid Nauman, hjerteforsker ved Det medisinske fakultet på NTNU, bør alle sette av litt tid i hverdagen til å sjekke hvilepulsen. Naumans doktoroppgave viser tydelig til en sammenheng mellom hvilepuls, fysisk aktivitet og levealder.
  • Media har et stort fokus på dietter og trening, men ifølge nyere forskning viser også pulsen om vi bør styrke hjertet og kroppen eller ikke.